Zoals ik al in mijn eerdere blog schreef is het belangrijk je gevoel te volgen. Niet alleen maar, maar de balans tussen denken en voelen is belangrijk. Mijn eerste reactie is denken. Denken is mijn eerste strategie om in NLP-termen te blijven. Ik scoorde redelijk hoog op auditief-digitaal als het gaat om mijn voorkeursrepresentatiesysteem. De wat? Ja, re-pre-sen-ta-tie-sys-teem! Wel bekend voor de NLP-lezers onder ons.
En voor de niet-NLP-ers volgt hier een mini uitleg. Iedereen neemt de wereld om zich heen waar middels zijn of haar zintuigen. Iedereen ontwikkelt hierin een zekere voorkeur. Sommigen mensen hebben een voorkeur voor dingen die er goed uitziet, zij zijn visueel ingesteld. Anderen hebben een voorkeur voor dingen die goed klinken, zij zijn auditief ingesteld. Zo heb je ook de kinesthetische mensen, die varen op hun gevoel of de auditief-digitalen, die met name nadenken en een voorkeur hebben voor wat logisch is. Interessante materie waar nog veel meer over te vertellen valt. Maar nu niet….
Het grappige is dat de kleuren van mijn logo uiteindelijk niet het resultaat zijn van een denkproces, maar van een goede nachtrust. Want, zoals wel vaker beschreven, komen goede beslissingen vaak na een nachtje slapen opploppen vanuit het onderbewustzijn. En zo ook bij mij. Op een ochtend werd ik wakker en wist ik het. Bruin-groen-blauw moest het worden. Bruin voor aards, nuchter, praktisch, voeten op de grond, althans in mijn kleurenlogica. Fris groen voor groei en ontwikkeling. Blauw voor de mooie inzichten, helderheid, mooie vooruitzichten. Dat heb ik er dan toch wel weer bijgedacht. Is deze kleurenverklaring logisch? Ik weet het niet, maar voor mij wel. Het voelt goed en bleef zo de weken daarna. Toch zijn het hele andere kleuren geworden als waar ik ooit aan dacht. Dus….kan je de oplossing voor een probleem niet bedenken? Slaap er een nachtje over!