In mijn vorige blog schreef ik over aandacht. Wellicht is dit voor sommigen wat te kernachtig verwoord. Hoezo aandacht? Dat klinkt wellicht wel erg simpel. We hebben toch allemaal dure HR woorden tot onze beschikking? Ja, dat klopt, dus daarom hier een toelichting. Waarom vind ik aandacht een mooi woord om te omschrijven waar het HR-vak over gaat, of beter gezegd, wat zo belangrijk is in het vak.
Hier komt ie:
Besteed AANDACHT aan de wet- en regelgeving waar je als ondernemer mee te maken krijgt als je begint om personeel aan te nemen. Maak de wervingstekst voor je personeel met AANDACHT.
Bereid je sollicitatiegesprekken met AANDACHT voor. Besteed AANDACHT aan de introductie van je nieuwe medewerker. Heb AANDACHT voor de manier waarop de medewerker zich ontwikkelt en functioneert in je bedrijf. Geef AANDACHT als die medewerker goed functioneert en aan medewerkers die niet functioneren. Besteed AANDACHT aan de individuele verschillen en verdiep je in teambuilding.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
In mijn visie is de HR afdeling ervoor om te zorgen dat er AANDACHT wordt besteed aan het personeel en de manier waarop het personeel wordt ingezet.
Dat klinkt misschien simpel en dat is het ook. Daar zijn geen dure woorden voor nodig. Het simpelweg aandacht besteden aan datgene waar je mee bezig bent is heel belangrijk. Vaak ontbreekt het aan die aandacht. Werkelijke aandacht. Op papier besteden organisaties soms veel aandacht aan de mooie woorden om hun intenties en doelstellingen op het vlak van HR over te brengen. In mooie volzinnen wordt een mooi beeld van de organisatie geschetst. In de praktijk is die aandacht er vaak niet of te weinig of eenzijdig. Soms begrijpelijk maar ook jammer. Een gemiste kans. Woorden als verbinding, transparantie kunnen mooi klinken op papier. Werknemers kijken echter naar de dagelijkse praktijk en naar het handelen van hun direct leidinggevende of afdeling HR. Als daar de aandacht ontbreekt stellen de mooie woorden op papier weinig voor.
Binnen NLP noemen we die mooie abstracte woorden Milton-taal. Daarmee spreek je de verbeeldingskracht van mensen aan. Veel gebruikte taal onder managers! Als je je minder specifiek uit worden meer mensen aangesproken door de terminologie waar ze zelf invulling aan kunnen geven. Dat is mooi, maar in mijn optiek wil ik niet alleen mooie woorden horen en lezen, maar ook graag praktische voorbeelden zien waarin deze woorden tot uiting komen. En dit begint met AANDACHT.