Zo, daar zit ik dan. Achter mijn laptop. De nieuwe ZZP-er. De nieuwe coach. Mijn website is af, visitekaartjes zijn gedrukt, ik heb folders gemaakt. Ik heb mijn folders ‚overal’ verspreid. Blogtekstjes worden geschreven, Facebook is aangemaakt. Kortom, ik ben er helemaal klaar voor. Laat de klanten maar komen. Ik ben superenthousiast, maar……….als NLP-er mag ik natuurlijk geen maar zeggen. Maar heeft een negatieve connotatie, I know…en er is toch een maar.
Ik lees natuurlijk vanalles over beginnend ondernemerschap en ik weet inmiddels dat het superbelangrijk is om een doelgroep te hebben. Vanmorgen keek ik naar een webinar over klanten werven en nu begrijp ik dat je zelfs binnen een doelgroep een niche moet zoeken. Want dat maakt de marketing eenvoudiger, dat maakt duidelijk wie je bent en wat je kan etcetera. Ik snap het allemaal wel en het klinkt ook heel logisch, maar HOE DOE JE DAT?
Zeker voor mij is dat nog niet makkelijk. Ik heb namelijk mijn hele leven al de niches vermeden, de hokjes, de keuzes die je vastleggen. Dit begon al vroeg. Als 16-jarige was ik niet in een hokje te plaatsen qua kledingkeuze. Disco, alto, ik combineerde er lustig op los. Vrijetijdsbesteding idem dito, uitgaan was leuk, thuiszitten ook, filmpje kijken, sauna, noem het maar op, ik ben op zijn tijd overal voor te porren. Hobbies, ik heb er velen gehad, er is ook zoveel wat leuk is om te doen. Mijn curriculum vitae blinkt eveneens niet uit in duidelijke keuzes voor bijvoorbeeld een branche. Ik heb er velen gehad, kinderopvang, metaalindustrie, voeding, verpleeghuizen. Waarom je beperken tot een sector als er zoveel soorten bedrijven zijn waar je een keuze uit kan maken? Die allemaal interessant zijn als je je erin verdiept. Die hun eigen dynamiek hebben, type mensen die ervoor werken. Ik vind die verscheidenheid boeiend.
Opleidingen, wat bijna niemand weet is dat ik naast het personeelswerk ook nog een opleiding tot voetreflexmassage heb gevolgd en een volledige pedicureopleiding. Waarom niet? Het had mijn interesse en het was weer eens heel wat anders dan het werk wat ik deed. En nu begeef ik mij in coachingsland als zelfstandige en is het advies aan elke ondernemer om onderscheidend te zijn en je doelgroep te bepalen. Ik begrijp het maar het lukt mij niet. Vrouwen, mannen, jong, oud, werknemer of particulier. Ik wil niet kiezen, of beter gezegd, ik wil nog niet kiezen en misschien wel nooit. Als coach geef je geen advies, de kunst is juist om de persoon tegenover je zijn verhaal te laten doen en die vragen te stellen waardoor hij/zij, jong/oud zelf gaat zien welke keuzes er te maken zijn en zelf gaat voelen/denken wat het beste bij hem/haar past. Ik hoef dus geen specifieke kennis te hebben. Volgens mij loop je dan het risico de adviseur te worden. Dus voorlopig ben ik doelgroeploos, laten we het erop houden dat ik mensen coach, mensen die bezig zijn zichzelf te ontwikkelen, mensen die eraan toe zijn om naar hun eigen aandeel te kijken. Mensen die stil willen staan bij zichzelf. Dit is volgens mij niet voorbehouden aan jong of oud, man of vrouw.
Sandra zegt
Hoi Cynthia, ook ik ben me als beginnend nlp coach aan het orienteren op mijn doelgroep (zo kwam ik jouw artikel tegen). Is het zo dat in coaching je een doelgroep niet zo zeer zoekt in gegevens als geslacht, achtergrond, leeftijd etc. maar meer in een thema of het vlak waarop mensen zich willen ontwikkelen?
Vaak sluit dat aan bij je eigen (levens-)ervaring en achtergrond en communiceer je ook vanuit die kennis denk ik. Hoe zie jij dat?
Cynthia zegt
Hoi Sandra, ik denk dat je zowel op kenmerken als op thema een doelgroep kan bepalen. Je eigen ervaring en achtergrond kan helpen bij het inleven in de vraagstelling maar uiteindelijk gaat het er niet om dat je je eigen ervaring meeneemt maar om je gesprekstechnieken als coach, zodat je iemand zelf de antwoorden op zijn vraag laat vinden. En nog excuses voor de late reactie:). Succes!